Om jag levde på 2000-talet f. kr.

Om jag levde på 2000-talet f. kr skulle jag påta lite i det indoeuropeiska språkets utveckling. Någonstans innan utvecklingen sker från att samindoeuropeiskan förgrenas till urgermanska, skulle jag simpelt förhindra att detta någonsin hade skett. Istället skulle jag se till att baltiskslaviskan fick större utrymme i den västra delen av Europa (fastän jag är osäker på tillvägagångssättet – inledningsvis låta satem överlappa kentum). Sedan skulle jag byta plats på keltiskan och indoiranskan så att man talade ”fel språk” i fortsättningen. Keltiska i öst och indoiranska i väst. Alltså bara för att röra om lite i grytan.

Och ensam skulle jag härska över beskärningen av Språkträdets grenar.

3 thoughts on “Om jag levde på 2000-talet f. kr.

  1. PE skriver:

    Du skulle kunna springa omkring i Baltoslavien och ropa SATEM! SATEM! tills det liksom fäster sig bland de tråkiga kentumtyperna.

    • maria enerud skriver:

      ”hur många får har du?”
      ”kentum.”
      ”va?”
      ”kentum.”
      ”ursäkta?”
      ”*suck* SATEM!*
      ”jaaahaaaaaaaaaaaaa då fattar jag.”

  2. tadeusz sendzimir skriver:

    Å give att du hade. Vi räknade får ett bra tag borta i Tocharistan, men man ledsnar till slut, kattenmusentiotusen så dog vi ut. Slomt beblanade av ödet.

Kommentera

