Den apostologiska successionen

Den apostologiska successionen är ett begrepp inom den kristna kyrkan, vilket innebär att man tror på en obruten ”snuddkedja” från de forna apostlarna till nuvarande biskopar. När en person ska bli vigd till biskop blir hans eller hennes (skoja; hans) hand snuddad av den tidigare biskopen, vars hand snuddats av tidigare biskopar: kedjan fortsätter ända till apostlarna. Vår kyrka hävdar en succession från aposteln Andreas. När jag vigdes till biskop glömde man att vidröra min hand och jag undviker med avsikt att ens råka vidröra min föregående biskop; så jag har brutit kedjan för evigt – men jag ska inte säga något till någon. HEHE!!!

One thought on “Den apostologiska successionen

  1. emiliainezellafelixdauvin skriver:

    haha åh
    gillart!
    haha kul igen

Kommentera

