Gryning över Kaukasus

Skyhöga berg som når molnen. Det var gryning och vi åkte flygplan ovanför ett blixtrande Kaukasus. Det måste ha blixtrat en blixt varje sekund, stora gigantiska blixtar som man annars bara ser på Planet Earth. Blixtarna färgade molnen i knallnyanser och gjorde det möjligt att urskilja bergskedjan. I taxin till hotellet spelade chauffören hissmusik på hög volym och sicksackade mellan kolossala vattenpussar på den nydöpta motorvägen vid namn George W. Bush-street.

Idag har vi promenerat runt i Tbilisi och fotat. Det vanligast förekommande motivet är vyer av olika slag, det ter sig rätt naturligt och bekvämt, eftersom det liksom inte är en platt stad som till exempel Stockholm. Det hänger kläder och torkar på linor mellan fönstren, det sticker upp små katedraler här och var, Kartlis Deda vakar över staden med svärdet i ett fast grepp. Hon är gigantisk och är svår att få en bra bild på. Träden över marken bär frukt, i undergångarna säljer gummor frukt och i skuggan äter övriga frukt. Det går inte att förklara varför, men Jag älskar Tbilisi.

Nu ska jag sova någon timme innan vi drar ut igen. Mitt mission för kvällen är att hitta en mystisk skivbutik där jag kan köpa skivor med snyggt omslag på.

2 thoughts on “Gryning över Kaukasus

  1. åh hitta en skiva med ett snyggt omslag till mig

    • Maria Enerud skriver:

      sure! om jag hittar någon. jag har varit inne i tre skivbutiker utan att hitta något som tilltalar måste jag erkänna. det är lite svårt att hitta en genuin skivbutik. de flesta är liksom rätt boring i sitt utbud; gorillaz och någon georgisk popstjärna. men jakten fortsätter givetvis!

Kommentera

