15 juni, tisdag

En sak som verkligen berör mig är tanken på att livet fortsätter i Stepanstminda. Där sitter David, han som skjutsade upp oss till Tsminda Sameba i en beige Lada, hemma med frun och äter pkhali, eller nåt. Han var rätt kaxig; en typisk galen lokalbo som är fullt pålitlig och rolig, snackade hyfsad ryska (så pass hyfsad att jag kände mig riktigt bra), kunde sitt område och tutade på alla gummor och gubbar som gick förbi. Tänk att livet fortsätter som vanligt för honom, även fast jag inte kan bevittna det och säkert inte är i närheten av att föreställa mig hur det är. Det är ju liksom inte alls lika svårt att tänka sig att livet rullar på i Tbilisi, men i det lilla Twin Peakset mitt i hjärtat av Kaukasus… Nu är ju inte Stepanstminda det värsta rövhålet på jorden, vilken fantastisk plats han bor på ändå. Men galet isolerat – hur var det nu, var vägen till Tbilisi avstängd under vinterhalvåret? Lavinrisken är för hög och vägen för dålig. Hur pass klaustrofobisk är känslan av att vara uppvuxen omgiven av snöglaserade berg och dessutom inte kunna komma någonvart om vintern? Mitt i ingenstans! Om man nu kan kalla Kaukasus för ingenstans, det är ju just någonstans i allra högsta grad. Hans syster ägde en restaurang precis vid parkeringsplatsen, vi satt och åt matsäck på hennes uteservering och köpte kaffe och hatjapuri. Vi hade med oss nötter och tomater. Gud vilka tomater. Det var inte en grönsak vid det laget, det var en frukt. En av de godaste frukter jag har ätit. Och ändå har jag fått det från min farfar, att vara skeptisk till tomater överlag. Men jag tror han kan hålla med mig där uppifrån himlen – som ändå är så pass nära där jag var – att det här var en tomat man kan gå med på.

Kommentera

