Gänglös

Kraków. Har inte lyckats sno ihop ett posse här så jag promenerar mest runt själv och glor på folk. Idag glodde jag exempelvis på ett par ungdomar som gick på trottoaren och spelade gitarr. Blev lite rörd i min iskalla själ. Det var alldeles mörkt ute. Mörkt och varmt med en grålila himmel. Hade en stor förpackning toarullar under armen. Jag gick om dem med näsan i vädret; skröt i tystnad om hur ohejdat jag kan gå på toa ikväll.

Är tjenis med ”hon i kassan” på mitt bokkaffé. Pratade lite om det kommande valet med henne en gång. Hon verkar vettig. Ungdomar äger! Har även frågat om det är okej om jag stänger till fönstret till en grannstammis, han sitter alltid vid ett bord en bit bort och skriver på något. Han lyfte knappt blicken, ”yeah, sure”, sa han och gav mig en disträ blick genom ögonvrån. För det mesta blir jag alltså totalignorerad av författarna i Kraków. Jag anstränger mig i och för sig inte. Jo okej lite kanske. Klär mig presentabelt eller i alla fall tillräckligt snyggt och provar olika håruppsättningar för att tilldra mig uppmärksamhet i någon form av omfattning. Och så passerar mina dagar förbi. Fem koppar kaffe, två muggar te. Frukost, lunch, middag. Ett skrivet A4, hundra lästa sidor. Två cigaretter på en omväg hem.

Såg att de fått in Anaïs Nins dagböcker *köpa*

En mössa. Hoppas den inte har löss för jag köpte den i en jättesunkig andra handsaffär. Allt jag tog på badade i flott men men.

Kommentera

