Vilken nyliberal är DU? – Ett rollspel

Maria: Vilken nyliberal är DU?

Tomas: Pax för Johan Norberg!

Anja: Jag väljer den unge Anders Borg!

Tomas: Det var en frän en!

Maria: Mycket spännande! Vill ingen vara Annie Lööf?

Tomas (som Johan Norberg): Annie är ju i princip inkvoterad av statsfeminismen, jag kan inte respektera henne.

Anja (som Anders Borg): Jag håller inte med Johan i denna fråga. Jag tycker det är naturligt att kalla mig feminist och därför måste vi uppmuntra drivna kvinnor att fritt få välja att bli chefer om de vill.

Maria (som Random Kommentator internetforum): Okej, Anders. Fortsätt du att curla kvinnorna så får du ha det så kul sen på matriarkatets koncentrationsläger.

Johan Norberg: Sen? Jag lever mitt i det och tvingas använda min fria vilja till att inte påverkas. Det är jobbigt faktiskt.

Anders Borg: Det finns många duktiga kvinnor faktiskt! Men Johan och Random Kommentator – om inte kvinnor kunde använda sina fria viljor, vem skulle då stryka era skjortor, laga er mat och natta era barn? Ni kan väl inte påstå att du har tvingat dem? Alla kvinnor har också en fri vilja bara så att ni vet.

Random Kommentator: Jag tycker det här är ett övergrepp mot kvinnan om jag ska va ärlig. Hon är bättre lämpad för mjuka saker, inget fel i det. Tycker det är omänsklig att tvinga kvinnor till makt. Dem har ju mens. Glöm inte det! Hur skulle d se ut om en kvinna skulle fatta ett svårt beslut mitt under lingonveckan?? Under påverkan av hennes hormonella krig inom sig?? Du då skulle det nog bi mer krig än de krig männen genom tiderna har åstadkommit. Tro mig ;))

Anders Borg: Nej nu tycker jag att du överdriver, en kvinna kan fatta egna rationella beslut baserade på noggranna övervägningar, och har man riktigt svåra menstruationsbesvär så har jag numret till en jättebra doktor på Carema som du kan vända dig till.

Random Kommentator: Vad säger du nu då, Anders??

Anders Borg: Jag ser en oändligt massa möjligheter! Kvinnor som chefer över sminkföretag till exempel! Eller kanske skodesigners och chokladkännare.

Kommentera

