Vi sadlar om.

Baku. Rocker och punker verkar inte ha så mycket att göra här. Vi spenderade fredagskvällen med att göra en barrunda. Vårt mål var väl att försöka hitta ett lite alternativt ställe så att vi kunde stirra ut indiekids och byta blandband med dem eller nåt. Vi började promenera österut, bort från havet, och hittade först till en biljardbar där servitriserna hade rosa tröjor med texten ”Only Cute Boys Allowed”. Vi gick efter en kort överläggning in. På en TV-skärm visades musikvideos, till exempel av den ryska poptrion Via Gra. Som den uppmärksamma läsaren kanske noterat är det ett rätt sexigt namn på en ensemble. Vi rökte ett par cigg och babblade. Stämningen på baren var rätt lugn. Det var en rymlig lokal och i bardisken jobbade en person jag genast fick sympati för. Hennes armar var täckta av tatueringar och hon gav oss nyfikna blickar. Då och då fick vi ögonkontakt och utbytte några telepatiska independent-ord med varandra, typ ”hej” ”tja” ”är du också alternativ” ”ja, jag är typ queer” ”ah okay” (det var i alla fall så jag uppfattade det). Tog aldrig tillfället i akt att gå fram och prata med henne. Vi fortsatte snegla åt hennes håll, drack upp vår öl och gick vidare. Kanske kommer tillbaka en annan gång och sneglar lite till.

På kvällarna luktar gatorna äppeltobak från vattenpipor och i små salonger sitter alla de olika herrarna i olika storlekar och dricker te och skrattar. Puff, puff, puff. Fan vad jag önskar att jag var en resande kille ibland. Skulle det kännas mindre problematiskt att snurra runt på en patriarkal planet då? Skulle det inte göra lika mycket att det bara gick omkring män på gatorna om jag också var en man? Skulle jag uppleva min omgivning helt annorlunda? Jag lämnar retoriskt frågorna obesvarade.

Hur som helst har vi bestämt oss för att sadla om och istället omfamna kulturtanterna i oss. Idag ska vi gå till moderna museet, vi har hört att det ska finnas ett art café där. Only Cute People Allowed!!!

2 thoughts on “Vi sadlar om.

  1. anja skriver:

    läser med stort nöje!

Kommentera

