Det blåser

Baku. Jag vet att det har varit en del gnällande över att det bara är män ute på stan här. Jag ber om ursäkt för denna kverulans och lovar att skriva mer positivt hädanefter. Många av killarna är ju faktiskt rätt cute och jag önskar att fler i Sverige kunde ta efter modet här. De har alla tighta snärta byxor, ofta i svart tyg snarare än ”rockiga” ryss-jeans. Till det har de tighta randiga t-shirts och mycket trevliga beatlesfrillor. De går ofta arm i arm och tittar inte åt vårt håll eftersom vi enligt dem har kärringkläder och infantila diadem samt lila hår. De kanske garvar åt oss, ”Lol, är det Europas hovnarr som just gick förbi eller ser alla så där idiotiska ut?”.

Så bry er inte om mina förra inlägg om sinnesförvirring, jag älskar visst den här staden. Igår gick vi omkring för att leta efter lämpliga kläder till en fest vi är bjudna till. Jag lyckades inte köpa något plagg, däremot köpte jag en tjusig tofs och ett fejk Chaneldiadem. Är supernöjd! Åh vad jag älskar Baku. Här är både cigg och fejk-Chanel billigt. Är inte helt tillfreds med det inhemska budgetvinet, men å andra sidan gör de utmärkt öl (Xirdalán). Linssoppan är billig och god och kryddas med citron.

Idag besökte vi den skandinaviska institutionen på Azerbajdzjans universitet. Vi pratade med Erik Juriks som är norsklärare och kom in på Baku som stad och fenomen. Det är svårt att inte låta bli att definiera den här staden utan att använda uttryck som rör framtiden. Det är som att Baku inte vill vara nu; identiteten ligger i processen, i skapandet, i framtiden. Baku är Baku om tio år. Så säger folk på stan, så skriver de i tidningarna, så marknadsför de sitt land. Så vad är Baku nu? En kosmopolitisk stad i förändring? En nyrik industristad? En forna Sovjetrepublik? Och vad kommer ha hänt om tio år?

Det blåser i Baku. När vi var påväg tillbaka blev vi attackerade av en polishatt som hade flugit av en konstapel som stod och fick sina skor putsade av en gatuskomakare. Hatten rullade längs med gatan och någon sprang efter för att hämta den. Vindarna kommer både från öst och väst, nord och syd. Och det blåser både uppifrån och nerifrån.

Kommentera

