Jerusalem. Idag är det blåsigt. Nästan lite höstkänsla. Folks kippor flyger åt alla håll, sjalarna fladdrar, trosorna i Look what’s under-butiken jäktar. Kattis ligger i sängen och skedar med vägglössen, jag kokar kaffe. Det är mycket som är så jävla fel här. Det uppdagas nya saker varenda dag. För att ta ett konkret (och klassiskt) exempel: husen i Jerusalem är byggda i Jerusalemsten. Jerusalemsten är inte sten från Jerusalem, utan går främst att hitta på ockuperad mark. På Västbanken till exempel. Stora dalar och gigantiska hål bildas av allt grävande efter Jerusalemstenen. Det är som en stadspolicy, ungefär som Stockholms Skönhetsråd där E-type m.fl kan lägga in veto på olika stadsplaneringsförslag. Jerusalem kan växa och gro, rustas upp och byggas ut, medan Västbanken bara blir mindre och mindre. Ja men precis, rent geografiskt.

Och det är frestande och spännande att applicera queerteorier på ockupationen. Jag håller på att utveckla en lite längre text angående det, men i grova drag handlar det bara om detta begränsande område och begränsade handlingsutrymme och vad det gör med människorna som blir reglerade. Ja det är liksom som att palestiniernas själva funktion i det israeliska samhället är att bli reglerade.

Ah okej, jag valde alltså att omboka min biljett… Jag skulle egentligen ha åkt i förrgår. Dels är jag inte mentalt färdig, inte fysiskt heller, och sen fick jag några korta utskällningar för att jag smutsar ner planeten om jag inte stannar längre. Nu har jag en biljett som flyger mig tillbaka om åtta dagar, men jag funderar på att omboka igen. Vi ska åka till Ramallah någon dag och träffa en person som jobbar på ett kulturcentrum för ungdomar. Och så vill vi ut i öknen, eller till någon kibbutz. Justja, påminn mig om det. Jag ska vidareutveckla en text om Kibbutzerna! De är ett långt kapitel för sig. Nu är kaffet klart.

Kommentera

