Jag är en bosättare med schysst röv

Regnet forsar över Jerusalem. Igår tog jag och Kattis en öl med hennes vän Andrej. Andrej är en galen ryss och den mest radikala anarkisten jag har träffat i hela mitt liv. Han förutspår Israels fall inom de närmaste två-tre åren. Jag vet inte om jag är redo att tro det. Men en sak som var spännande med hans tankar var hans outtröttliga strategiska tänk. Kampen, menar Andrej, kan bara föras från Palestina, – inte från Israel. I Israel mår folk för bra och det finns inte det sociala utrymmet för revolution; Israels kvasidemokratiska samhällssystem som sätter judar i bekväma medelklasspositioner i relation till araberna passiviserar även den mest radikala israelen. Det ligger ju något i det tyvärr. Andrejs pågående projekt är något som skulle kunna benämnas ”omvänd bosättning”. Israelernas uppgift är landsförräderi, de ska flytta till Gaza och Västbanken och integreras med det arabiska samhället och kampen ska föras inifrån. Tillsammans ska de störta Israel.

Nästa vecka är det en temaklubb på Jerusalems enda officiella gaybar. Temat är taget från dokumentärfilmen Paris is burning. Jag och Kattis tänkte gå dit och göra något radioreportage. Vi funderar på hur vi ska lösa problemet med att inte springa Israels pinkwashing-ärende. Men det blir nog bra. Kanske blir det bra. Kanske kanske. Nu får regnet göra sitt. Vi har köpt rulltobak och ett kilo mandlar. Jag har lärt mig säga: Jag är en bosättare med schysst röv (på hebreiska). Ani mitnahalet im ahlat tahat.

Kommentera

